torsdag 13. desember 2012

Språkstimulering



Det er viktig å skape et godt språkstimulerende miljø i barnehagen, de miste barna har ikke så mye språk helt i starten, da er det mer ord og lyder som skal bety noe men de bruker mye mer kroppsspråk for og kommunisere som, peking, tar på ting, ansiktsuttrykk osv.


i 1 års fasen har bablingen mye mer betydning og de kan si sitt første ord som mamma eller pappa vis ikke de allerede har gjort det. De lærer også veldig mye nye ord og de forstår mye mer en de selv kan uttrykke så derfor det viktig at vi som er voksende bruker et riktig språk.

Barn utvikler seg i ulikt tempo så noen barn er veldig tidlig ute med å snakke mens andre barn venter til de er helt sikre på at de klarer og si det de vil og da er de cirka 2-3 år, i denne alderen kan de si ord og sette sammen setninger og snakke om ting, ting som de vil ha eller noe de vil fortelle.

I 4-5 års alderen skal språket være godt utviklet da skal barnet kunne klare å sette sammen detaljerte setninger og snakke om et bestemt tema, som å fortelle om hva de gjorde i ferien osv. De skal høre og forstå det meste som blir sakt hjemme og i barnehagen. Også må de kunne kommunisere godt med de andre barna og de voksende.

Leker og spille som stimulerer barns språk er rim, synge sanger, barn lærer også sangene utenat og syns det er veldig morsomt, lese bøker med bilder i er også utrolig gøy.
 I barnehagen jeg er utplassert i har de et eget språkutviklings skjema og forskjellige språkstimulerende spill. Et av spillene går ut på at barna får se forskjellige bilder med dyr, så skal de lage den lyden som dyre på bildet lager, dette syns barna er veldig morsomt. Dette stimulerer munnmotorikken, Andre ting de gjør er og synger og lærer nye sanger.  




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar